torstai 18. elokuuta 2011

Ensimmäinen viikko takana!

Ensinnäkin halusin alkaa kirjottamaan suomeksi, koska sillä kielellä mä loppeenlopuksi ilmaisen kaikista parhaiten itseäni, tiedän, että mulla on myös lukijoita jotka eivät sanaakaan suomea osaa mutta valitettavasti heidän on vain aloitettava opiskelemaan suomea tai käyttämään google translateria haha

 pieni merenneito (tottakai pakollinen kun on köpiksessä käyny!)

Tänään tuli täyteen tasan viikkoo siitä kun lähdin koti-Suomesta kohti Tanskaa. Kööpenhaminassa oli torstaista sunnuntaihin kestävä soft-landing-camp, joka koostui vaihtareista ympäri maailmaa muunmuassa Taiwanista ( suurin osa), Japanista, Australiasta, Saksasta, Brasiliasta, Sveitsistä sekä tietenkin yksi ja ainut Suomalainen eli mä. Meillä oli paljon suunniteltua ohjelmaa liittyen vaihtarina olemiseen ja muihin käytännön asioihin sekä kaupunki kierroksia mutta myös paljon vapaa-aikaa jolloin oli mahdollisuus tehdä yhdessä juttuja mitä kukakin halusi. Teimme bussi ajelun ympäri Köpistä, näimme arkkitehtuuria satojen vuosien takaa että 2000 -luvulta, kiertelimme kaupungilla ja vierailimme hippi-kommuunissa joka osoittautuikin mun lemppariksi eikä todellakaan sen vuoksi, että ihmiset polttelivat kaduilla julkisesti hasista vaan koko tunnelman vuoksi joka paikan päällä vallitsi: jokainen ihminen sai olla juuri omana itsenään yhteisössä, oli rokkareita, taviksia, tyylitaitureita, spurguja, turisteja ja kaikki elivät yhteisössä yhdessä sovussa ( tosin saattoi myös johtua siitä, että joka toinen ohikulkija oli pilvessa hahhahah!) . Joka tapauksessa paikka on yksi asia jonka haluan näyttää kaikille mun kavereille ja jonka vuoksi haluan vielä palata takaisin Kööpenhaminaan!
 mun australialaiset ystävät Darcy ( vas.) ja Brittany
 yhteiskuva tivolissa juuri ennen jotain hyrräpyrrää jonka nimeä en tosiaan muista Rita, Carlo ja Markus ( vasemmalta oikeelle)
 ja vielä lopuks minä ja merenneito (todellakin pakollinen turistikuva hehee!)

Tutustuin noiden neljän päivän aikana uskomattoman ihaniin ja rohkeisiin ihmisiin, tyttöihin ja poikiin jotka olivat kaikka matkalla vaihto-oppilaaksi johonkin Pohjoismaihin kuten Norjaan, Ruotsiin ja Tanskaan. Vietimme koko ajan aivan uskomattoman hyvässä ilmapiirissä yhdessä aikaa Kööpenhaminan lumoavassa ympäristössä ja tietenkin koko reissun kruunasi toka vikana iltana Tivoli, oi että sitä kauneutta kun ilta alkoi hämärtymään ja karusellien ja muiden laitteiden valot tulivat esiin, mahtaa olla kaunis paikka syksyisinäkin pimeinä iltoina, suosittelen lämpimästi!

Sunnuntaina sitten oli aika päästää irti ja suunnata kohti tuleva kotimaata, Norjaa! Vaihto Oslossa meni hyvin jos ei oteta huomioon, että mun piti juosta lentokoneesta koko matka seuraavaan koneeseen, sillä mulla oi tasan 55 minuuttia aikaa vaihtaa mun tavarat seuraavalle lennolle ja vielä jonottaa turvatarkastukset ja kaikki, onneksi ehdin ja tulipahan samalla vähän hyötyliikuntaakin , jej!

Nyt oon ollu siis viis päivää täällä mun uudessa kodissa Tromsøssä, pohjoisnorjassa ja oon jo ihan kuset housussa jännityksestä, sillä ens maanantaina alkaa koulu, oh noooo ja norja/ ruotsi ei todellakaa suju hyvin eikä oikeestaan ees huonosti , SE EI SUJU OLLENKAA! Ehkäpä kun pääsen täältä ihmisten ilmoille niin kyllä se siitä alkaa sujumaan ja onneksi lähes jokainen norjalainen taitaa englannin kielen eli no hätä !

Otin tänään paljon kuvia paikasta jossa asun joten kun opin käyttämään mun macbookia joka mulla on täällä käytössä teen heti jutun tästä paikasta ! ( oma tietokoneenihan on vielä Suomessa huollossa ja toivottavasti saan sen mahdollisimman pian!

Voikaa hyvin ! Nyt mä otan mun nike free runit alleni ja suuntaan kohti tunturia iltalenkille!

Ei kommentteja: