sunnuntai 28. elokuuta 2011

Mitä kaikkea täällä mä nyt sitten oikeen olen tehnyt



Noh taidan alottaa ihan ekasta koulupäivästä ! Mua jännitti eka päivä ihan älyttömän paljon ja muistan kun Frode eli mun host-isä odotti mun kanssa koulunpihalla lipun nostoa sen oslon tapahtumien vuoksi ja mun kädet ja jalat tärisi ihan hulluna siitä jännityksestä. Kun lopulta löydettiin mun luokka Frode jätti mut sinne ja siitä se mun tarina alkaa! Eli mun luokalla on paljon tyttöjä mutta myös poikia ja vaikka en ihan kaikkien kanssa ole ehtinyt jutella he vaikuttavat tosi mukavilta. Heidän lisäksi mun luokalla on myös toinen vaihto-oppilas Aleksandra Puolasta ja hänkin on tosi mukava. Eka päivä oli vain tunnin mittainen jolloin saatiin kirjat ja hieman informaatiota tulevasta vuodesta. Oikeastaan näin viikon jälkeen voin sanoa, että koulusysteemi täällä on aikalailla samanlainen Suomeen verrattuna ja uskon, että näin on suunnilleen kaikissa Pohjolan maissa muutamia eriäväisyyksiä lukuunottamattta. Esimerkiksi täällä Norjassa ei ole koulussa lämmintä ruokaa vaan otetaan aina omat eväät mukaan , useimmiten jotakin leipää. Tähän on mulla totuttelemista , nimimerkillä suursyömäri Fanni joka normaalisti mussuttaa ruokaa ja paljon !! Mutta oikeestaan on kiva kun saa päättää itse mitä syö lounaaksi. Toinen seikka koulujen välisissä eroavaisuuksissa on tietokoneet! Täällä Norjassa kuta kuinkin joka koulussa oppilaat saavat koulusta tietokoneet ja melkein kaikki läksyt ja tuntityöt ovat koneella, how cool is that!? Meidän koneet on vielä kaiken lisäksi sika magee hp, tollanen uus malli ja se on just sopivan kokonen mukana kannettavaksikin. Tietokoneesta pääsemmekn aiheeseen KOULUREPUT ! Nimittäin täällä Tromssassa katukuvaan kuuluu reput. Oppilailla on niin painavat koulutavarat. että tavalliselle laukulle ei oikeastaan ole mitään käyttöä jos aikoo saada kaikki koulukamat samaan laukkuun. Suomessa tai ainakin Helsingissä ei välttämättä ole mikään tyylilyylin merkki kantaa isoa urheilureppua selässä korkkareiden kanssa mutta täällä monetkin tyylikkäät naiset saattaa pitää korkkareita mutta selästä löytyykin valtavan kokoinen reppu! Hassua mutta sekin on oikeestaan tosi positiivinen muutos Helsingin ja Tromsøn välillä!


Tiistai päivä meni juostessa paikasta toiseen... Mun lukujärjestys ei ollut nimittäin valmis ja jouduin juoksemaan sen perässä että sadan muun asian selvittämisessä tuli oikeestaan lievä paniikki ja meinas tulla itku, että tuleekohan tästä mun vuodesta yhtään mitään... Noh sitten vaan ei muuta kun laskin kymmeneen ja ajattelin vain positiivisesti, että HEI! MULLAHAN MUUTE TULEE UPEE VUOSI ! JA TOTTAKAI ALUSSA ON VAIKEETA! Keskiviikkona olikin niin tapahtuma rikas päivä, että murheet unohtu nopeesti ja siitä lähtien oonki ollu koko ajan menossa ja oikeestaan kiirettä pitänyt! Pähkinän kuoressa: oon tutustunu tosi moniin ihaniin ihmisiin, ollut heidän kanssaan, ekat festari-liput ostettu ( jeee ens viikol veronica maggio, pendulum yms!!!!!!!!), oon ollu ekoissa kemuissa, ollu yö-kyläileee, shoppailee, osallistunu ilmaiskonserttiin, syöny vohveleita vaaliteltassa ja kaikkea muuta joka saa mut pikku hiljaa tuntemaan siltä, että täällä mä nyt asun ja oon niiku "norjalainen" . Huomenna uus viikko edessä ja uudet kujeet ehdottomasti. Oon päättäny elää täällä päivä kerrallaan enkä murehtia tulevaa, koska siihen en kuitenkaan voi mitenkään vaikuttaa. Tähän asti on kaikki ihan huippua ja se on tärkeintä, että mulla on nyt ehkä parhain fiilis mikä mulla on koskaan ollut elän mun UNELMAA, KELATKAA?! Tästä mä oon puhut viimisen vuoden aikana lähes joka päivä ja nyt ku oon täällä, tää on just mitä sen toivoinkin olevan. Iso halaus ja suukko kaikille sinne Suomeen ja niille rakkaille jotka on maailmalla sinne myös, tottakai on ikävä mutta kyllä se päivä taas tulee kun tavataan ja halataan, eletään nyt vaan hetkessä, jokainen minuutti on tärkeä eiks je!

Viime viikonloppuna aloitin remontoimaan mun huonetta !


 Keskiviikkona mulla ei ollut ollenkaan normaalia koulua vaan kaikki menivät retkellä! Kiivettiin nimittäin koko koulu tolle vuorelle joka on itseasiassa se vuori joka näkyy siin kuvassa jonka laitoin tänne kun kehuskelin, että mun koulun pihalta vastapäätä näkyy tää samainen vuori... En osaa selittää mut toivottavasti joku tajus?
 Tässä mun luokkalaisia! Vgst2A



 Keskiviikko illalla tapasin kahta mun koulukaveria ja käytiin kans tällasella Eurooppa henkisellä torilla mutta tottakai tuttu ja turvallinen harib-teltta osoittautui lemppariksi, oijj kattokaa nyt noita!





2 kommenttia:

Tuula kirjoitti...

Sun huoneesta tuli tosi hieno. Sun pitää laittaa kuva siitä nyt ku se on valmis!

Anonyymi kirjoitti...

Hei Fanni! Hienoa kuulla, että alat tottua jo rutiineihin siellä. On varmasti jännittänyt monia asia, mutta positiivisella ajatusmallilla selviää. Ihana blogi, upeita kuvia. Jään odottamaan lisää kuulumisia. Rakkaat terveiset, olet mielessäni! Ulla..pojilta myös paljon terkkuja.