perjantai 19. elokuuta 2011

TROMSØ CITY JA EKAT POROT BONGATTU !


Herätys soi tänä aamuna 6.30 ja 7.30 startattiin auto kohti Tromssan keskustaa. Tuulalla eli mun host-äidillä alkoi luennot yliopistolla joten meidän piti ennen sitä ehtiä mun koululle ilmoitautumaan ja tekemään kurssivalinnat. Kaikki meni tosi hyvin ja opinto-ohjaaja jonka luona oltiin vaikutti tosi mukavalta. Kouluun tulee myös kahdeksan muuta vaihto-oppilasta joka oli todella kiva kuulla sillä luulin, että oon sen toisen saksalaisen tytön kanssa ainoat vaihto-oppilaat koko koulussa. Neljä niistä tulee mun kaa samalla luokka-astelle eli lukion tokalle ja loput lukion ekalle. Valitsin paljon kieliä, media tunteja ja jotain muuta joista en edes itse oo varma mitä ne oli hehe englannin ja norjan kielinen keskustelu oli sen verran epäselvä paikka paikoin  Sain  myös jonkin verran tietoa harrastuksista joka oli tosi hyvä juttu! Muuten ei voi muuta kun odottaa ens maanantaihin jolloin avautuu ehdottomasti paljon uusia ovia muiden oppilaiden ja tulevien ystävien kautta.

Tässä kuva automatkan varrelta kun aamulla ajoimme Tuulan kanssa keskustaan, JEE EKAT POROT BONGATTU TIEN REUNALTA ! Todistus aineistoa, että mä oikeesti oon lapissa !
 Tässä ihana aamuaurinko, kuva otettu juuri ennen siltaa. Täällä on tosi paljon siltoja ja tunneleita, koska täällä on niin paljon saaria ja kuten nimikin kertoo Tromssahan on saari eli Tromsø toi ``ø``tarkoittaa saarta!
 Ja kattokaa tätä !!!!! Te jotka tiedätte kuinka paljon mä arvostan luonnon kauneutta voitte vaan kuvitella kuinka mä oon täällä ihan mun omassa taivaassa kun maisemat on tälläsia!! Vaikka itse kuvan oonkin ottanut oon tosi ylpee itsestäni, ihan ku maalaus eiks ookki?
 Näissä kuvissa nyt on vähän outo valotus mut kattokaa kuinka ihanaa tää luonto on ja varsinki nyt kun on aurinkoisilla keleillä meitä hellitty kaikki värit tulee esiin vielä kauniimmin kuten vesi, se on täällä oikeesti kans ihan uskomaton juttu varsinkin ku on tottunut siihe itämeren viemäriveteen! Täällä voi jopa bongata hiekkarantoja ja laguuneja, härregod! ( normaalisti tähän aikaan siis voi olla jo ihan syksyset sade ilmat ja tosi kylmää mut täällä on melkein hellettä ja aurinkoa ollu joka päivä!)
 Ja siinä se sitten on, rakennus jossa tulen viettämään suurimman osan ajastani täällä ollessani: KONGSBAKKEN VIDEREGÅENDE SKOLE eli mun koulu!
 Tää kuva on otettu koulun pihalta, aika upeet maisemat niin kun mä taisin jo mainitakin, koulu sijaitsee mun mielestä yhdellä parhaimmista paikoista keskustassa, 5 minuuttia pääkadulle ja silti tälläset maisemat! Alhaalla kuva kirjastosta ja oikealla näkyy pala taloa jossa sijaitsee elokuvateatteri.
Paikallinen kauppakeskus, josta löytyy kaikki kaupat H&M:stä urheilukauppaan! Tuolla ihan ylhäällä on kahvila/ravintola jossa on isot lasi-ikkunat merelle ja vuorille päin , upeat maisemat!
 Ja tässä vielä satunnaisia kuvia kaupungista ja millasessa hengessä siellä eletään ( millaisia rakennuksia, uusia ja vanhoja yms.)



 Pakollinen kuva kalastusveneestä, sillä sehän on paikan yksi pääelinkeinoista , jeee turskaaaaa nam nam


 Tuolla sillan toisella puolella nyt sitten näkyy Tromssan yksi tunnetuimmista turistikohteista ja joka esiintyy varmaan puolissa postikorteista joita täältä saa: Jäämerenkatetdraali, viralliselta nimeltään Tromsdalenin kirkko. Aivan varmasti tulen vierailemaan siellä joten sen jälkeen voin ehkä kerto siitä jotakin vielä enemmän tai jos tarkkoja ollaan oon itseasiassa ollut kyseisessä kirkossa viime kesänä ja mulla on siitä oikeestaan aika upeita kuvia mutta ne kaikki on mun omalla koneella joten en voi näyttää omia kuvia....



 Tori aukio ja takana näkyy joku kaupungin talo tai joku, en oikee muista mikä se oli mutta sekin varmaan selviää myöhemmin !
 Arkkitehtuuria, uutta ja vanhaa!

Tromssan tuomiokirkko
 Pääostos/kävelykatu ( surkea kuva mutta ei haittaa !)
Yksi ihanista pikku kuppiloista kävelykadulla
Ja vielä loppuun yks mun uusista lemppareista!

2 kommenttia:

Meri kirjoitti...

Mä oon kuullu tibuktua ihan livenäki, aika mahtia! Noi maisemat ♥

suski kirjoitti...

apua kuin ihanan näköstä! tekee mieli mennä itekki norjaan :))