maanantai 19. syyskuuta 2011

20110919

Aurinko on paistanu tänään koko päivän lukuunottamatta sellasta sumua mistä aikaisemmin oon maininnut eli yhtäkkiä kaikki on sumussa vähän aikaan ja sitten taas aurinko paistaa. Kaikki on täällä vielä miljoona kertaa kauniimpaa kun aurinko paistaa, voi nähdä meren hiekkapojan turkoosin veden läpi, vuorien lumihuiput ja kaikki nää syksyn ruskan värit tulee vielä enemmän esiin tällasella ilmalla. Haluisin vaan pistää mulle kaikki tärkeet ihmiset lentokoneeseen ja näyttää kaiken tän! Ei vitsi luonto on kyl jännä juttu...

Mulla on ollu tosi kiireinen viikonloppu. Lähin perjantai aamuna seitsemältä kouluun ja sen jälkeen oon ollu koko ajan menossa, tulin sunnuntai iltana seuraavan kerran kotiin ja tuloksena oli upea viikonloppu, suuri määrä uusia norjankielisiä sanoja, uusia tuttavuuksia ja iso väsy. Niin ja kaiken kukkuraks tällä neidillä ei oo ääntä tällä hetkellä. Olin perjantaina mun kaverin 18-v synttäreillä ja yhtäkkiä ku aloin puhuu mun ääni oli hävinny , häh..? Olin keskiviikkona ja torstaina kipee mut mä luulin et olin jo terve, äsh jää jo kolmannet lätkätreenit välistä...

Onneks ei ääni lähtenyt ihan turhaan, puhuin nimittäin perjantaina ihan sairaasti ja myös norjaa, PALJON! Silti on kyllä alussa ollu niin monia tilanteita ja muutama päivä kun oon ollu ihan sairaan kyllästynyt, ärsyyntynyt, surullinen ja tosi väsynyt, koska en osaa norjaa sujuvasti. Esimerkiksi kun ollaan porukassa ja oon ainoa ei-norjalainen mä ymmärrän mistä pujutaa, suunnilleen...En todellakaan vielä kaikkea ja sen takia välillä tuntee olon niin ulkopuoliseks. Joskus mietin, että miks mä en lähtenyt USA:an tai esimerkiks Autraliaan mutta nyt mä opin TÄYSIN UUDEN KIELEN eikä moni opi sitä vaihto vuoden aikana. Okei norja on läheinen kieli Ruotsin kanssa mutta nyt kun täällä paikan päällä on ollut melkeen kaks kuukautta voin sanoa, että ei tää todellakaan oo helppoa vaikka mulla on ollut aina ruotsi 9 tai 10! Joskus on vaikeeta mutta se kuuluu vissiin asiaan, positiivisia juttuja on kuitenkin ollut enemmän kuin negatiivisia joten se on pääasia.

Pakko kuitenkin loppuun mainita, että on mulla oikeesti niitäkin päiviä kun haluisin vaan ottaa auton alleni ja huristella kotiin, ihan oikeesti. Tottakai tästä vuodesta saa niin paljon irti, että kaikki vaivan on sen arvosta mutta en kyllä ollu varutunu, että tää on näin työläistä. Ei kielen vuoks eikä sen, että sais kavereita vaan kaiken muun käytännön juttujen takia joita en ollu eea aatellu ku lähin vaihto-oppilaaksi. Raha-asiat varsinkin on ihan uskomattoman hankalia. Ihan vaan vihjeenä jos joku lukee tätä ja on lähössä vaihyo-oppilaaksi: valitse maasi tarkasti, muunmuassa Norja ja Tanska on ihan hemmetin kalliita maita asua vaihtarina jos tulee euro maasta... Ei herran jestas esimerkiksi nyt on sellanen fiilis et kaikki ois vaan niin helpompaa jos ois kotona. Tääl ei saa eea kouluruokaa...

Kuvia tältä päivältä kun oltiin mun kavereiden kanssa valokuvaamassa tässä ihan lähellä missä me asustellaan:







 Bongasin mun reissun ekan meduusan ja meritähden ja noi molemmat oli isompia kun kämmen, tunnistatteko kuvasta?






 Kivelle rantautunut jätti meduusa!









Niin ja oon iha kikseissä: mä näin HYLKEEN tänään tuolla kun oltiin kuvailee, en vaan ehtiny ottaakuviia, damn!! XD

Ei kommentteja: