maanantai 9. huhtikuuta 2012

KILPIS OG PÅSKEFERIE!

Ensimmäisenä hiihtopäivänä koko porukka oli mukana pienimpiäkin lapsia myöten mutta vähän ennen puoli väliä porukka haajantui kahtia. Meidän porukka lähti kiipeämään kohti Malla tunturia.  Mä sain alleni fjellit eli sellaset karvat suksien alle, että kipuaminen olisi vähän helpompaa. Siitä huolimatta se oli kyllä aika rankkaa mennä tunnin verran koko ajan ylämäkeen. Pääsimme pikku Mallan huipulle asti ja tuuli yltyi sen verran kovaksi, että oli pakko etsiä sopivan kokoinen kivi suojaksi evästauon ajaksi. Sitten päästiinkiin mun elämän ekaan telmark laskuun ja siltä se just tasan tarkkaan näyttikin kaiken sen kaatuilin perusteella ainakin. Uskomattoman vaikeeta tulla alas tolleen kun on tottunut, että molemmat jalat on kiinni tiukasti lumilaudassa. Lumi ei kuulemma ollut ihan täydellistä puuterilunta lasketteluun mutta joka tapauksessa se oli aika hauskaa ja aina joka kaatumisen jälkeen itse kukin nousi vaan leveämmällä hymyllä ylös. Täytyihän sitä kuitenkin joka tapauksessa alas päästä, eikä niillä hangilla ois alas kukaan kävellyt kuitenkaan...

Maanantaina oli jo toka hiihtopäivä mutta valitettavasti kaksi oli jo jäänyt kyydistä pois, sillä pikku Ronjalle oli noussut yöllä kova kuume  ja mummo jäi sitten häntä hoitelemaan mökille. Me muut lähdimme Saana tunturille ja aurinko paistoi ihan kirkkaalta taivaalta koko päivän ajan. Ruokatauon jälkeen kaikki lähtivät vähän omia reittejänsä alas kohti mökkejä: mun ja Emman reitti kulki ensin Saanan seinämää vähän ylös päin ja sitten sieltä otettiin oikein kunnon vauhdit alas.

Meillä oli tarkoitus tiistaina lähteä kolmen maan (Suomi,Ruotsi ja Norja) rajalle mutta reitillä jota pitkin meidän oli tarkoitus oli mennä oli lumivyöry vaara ja toinen vaihtoehto ois ollu hiihtää 20 km sinne ja takas pelkästään jäätäpitkin joten tällä kertaa se reissu vaihtui Saanan ympärihiihtoon. Tällä kertaa lähdettiin matkaan toiselta puolelta kuin aikasempana päivänä ja maisemat olivat kerrassaan upeat ja sää kahta kauniimpi. Ei pilven hattaraakaan ja lämpötila just sopivasti ei liian kylmä eikä kuuma. Tällä  kertaa oli kelkassa mukana myös mun ja Ianin lumilaudat ja päästiin sitäkin kokeilemaan sekä ylärinteillä että alempana olevissa pikku hyppyreissä. Oli aivan täydellinen hiihtopäivä!

Alkoi pikku hiljaa reisissä tuntumaan kova urheilu mutta sitkeeasti tehtiin keskiviikkonakin hiihtoretki, tällä kerta vain vähän lyhyempi ja aikaa jäi laiskotteluunkin kotona ja illalla oikein kunnon saunaan. Torstaina oltiin ihan pikku lenkillä mutta perjantaina koko porukan voimin lähdettiin taas tota sámaa Saana tunturin kiertävää reittiä pitkin suksimaan. Niin ja tietty after skitä unohtamatta!

Lauantaina oli vika hiihtopäivä ja mä lähin Matin ja ´Leenan kanssa käymään  RUOTSIN PUOLELLA!

Sunnuntaina lähdettiin takaisin kotiin Norjaan !

KIITOS KAIKILLE IHANASTA REISSUSTA!<3

Nooramaria kirjoitti...

Sun kuvas ja videos on ihan yli-ihania ja mahtavia!!! Mä haluun jo sut ja sun kameras mun luokse!!<3

Lea Sarvas kirjoitti...

Hienoja kuvia taas!
Oli tosi kivaa ja säät suosivat.
love:)

Lea Sarvas kirjoitti...

Hienoja kuvia taas.
Oli kivaa Kilpisjärvellä ja säät suosivat meitä.
love Lea

Sofie kirjoitti...

M muistin et sä oot ihan hyvä lautailija mut toi video osotti et taidot ruostuu nopeest! <3 ens vuon mennään taas yhes (vaik taas klassikko vuokattiin...) harjottelee ni ehkä et enää kaatuilis noin paljon..... =D